onsdag 31 augusti 2016

Semester-id

Efter den årliga resan till mina gamla hemtrakter i Skåne var det dags att bege sig uppåt till Umeå igen. På vägen planerades det att fiska ål 2 nätter. Dock var fisket under all förväntan. Ett skosnöre var allt som levererade. Jag gav mig fan att jag skulle ha en stor ål så det fick bli en natt till på en ny plats. Även detta ställe visade sig från sin sämsta sida så nu var det bara att köra upp mot norr. Fick dock en liten intuition att jag skulle fiska id och färna. Hade redan haft det som reservplan men tänkte att några timmar kan jag iaf undvara på detta fiske. Åkte från ena platsen till den andra och slängde i bröd i vattnet. Efter mycket velande så hamnade jag på ett ställe som kändes ok. Fick upp en fin färna rätt omgående. Men en brödbit var det som räckte för hen. Tacklade om till flötmete med räka och trottade den sakta nedströmms. Första driften och hugg ganska omgående. Mothugg och fast fisk, i en halv sekund, sen borta. Därefter driftades det hej vilt med diverse beten utan resultat. Till sist fick jag nog och tänkte att jag kör en sista drift med flytbröd. Efter att betet drivit ner en bit ser jag något på brödbiten men oklart om den tog det. Inväntar indikation från controllern som kom några andetag senare. Krokar och fast fisk. Känner ganska omgående att fisken är sävlig och jag börjar misstänka id. Efter en odramatisk fight ligger fisken i håven. Frossan kommer då jag ser hur stor iden är och jag börjar ana att jag bör nosa runt ett nytt pb. När måttbandet åker fram visar den 57/42cm och förväntningar om pb pulveriseras direkt. Dock så tyngdes vågen till sköna 3.01kg och hamnade därmed på topp tre listan. Efter detta var det bara att bege sig norrut med ett stort leende under hela bilresan upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar