måndag 2 januari 2017

Triss i 9+ från isen

Hösten kom och försvann här i norr. Isen la sig redan i början av november och mer eller mindre den hetaste perioden för flötestrolling sköts fram flera veckor och missades. Paniken att inte få en enda tia på hela året blev väldigt intensiv. Ismete är nog min svagaste punkt på gädda så det var bara att bita i det sura äpplet och börja nöta. Första isen brukar ju trots allt ge goda möjligheter och att flytta spön är inte lika jobbigt som när isen är tjock. Första passet blev ett blankpass. Passet därpå höll jag på att lägga ut tredje spöet när det högg på andra spöet. En fin gädda på 110cm kom upp ur hålet. Vikten stannade dock på låga nio. Därefter har det blivit ströpass från och till där ytterligare en 9+ kom upp. Retligt nära 10 kg där vågen stannade på 9.9kg. Efter den fisken kom en köldknäpp och isen växte till 3dm.
Låg nia på darts 35lbs 49trådig wire länkad med deras 0.8 fluorcarbon med kamasan Pike stl 4

9.9kg fördelat på 108cm på samma tackel som ovan.

Hoppet om tian kändes som bortblåst och när jag la sista ismetepasset för året. Klockan visade 12 och jag hade inte haft ett enda hugg. Jag var rätt uppgiven. Men från ingenstans började det hugga till och från och den ena gäddan utlöste den andra. Snittet var dock lågt men när det vid halv-två tiden högg på en stor död sik så kom förhoppningarna. Mothugg och fast fisk. En 7kilos... Jag släppte i fisken och skulle sätta på nytt bete då ett annat spö fällde. Kommer fram till spöet och tittar på linräknaren. En fot mer ute än djupet till botten. Känner på linan och känner att där är fisk. Kör på årets hårdaste mothugg och spöet knakar som aldrig förr. Jag hinner nästan tänka att linan går då det är stumt i andra änden. Men allt slutar lyckligt. Efter någon nervpillande minut kommer en stor skalle upp ur hålet och jag får lite smått upp förhoppningar om årets första tia. Mäter fisken till 113 och med tanke på dess halvdåliga kondition så börjar jag tvivla om en tia. Men när den åkte upp på vågen visades siffrorna 10.04kg. Tror aldrig jag blivit så glad för en låg tia innan.
10,04kg fördelat på 113cm.

2017 är här och med det vill jag önska er alla en god fortsättning på det nya året! Må ni ha ett gott år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar